Spoedcursus jezelf zijn

13654190964_24ace65c1c_mWe hebben zoveel manieren om ons anders voor te doen dan we zijn. Dat is iets waar ik de afgelopen jaren steeds meer achter ben gekomen. Door het idee te hebben dat ik altijd maar moet presteren en dat ik altijd leuk, grappig, vriendelijk en succesvol moet zijn, heb ik mezelf het leven voor mezelf moeilijk gemaakt dan nodig was. Ik heb een reis afgelegd om te ontdekken wie de ‘echte’ ik is en tips voor anderen om hetzelfde te doen.

Vroeger toen ik klein was was ik vrolijk en energiek en omdat ik niet straalde van zelfvertrouwen was ik een ‘kat uit de boom kijk’ type. Ik was nieuwsgierig en creatief en ging altijd lekker mijn eigen gang. Toen ik ouder werd veranderde dat. Ik werd nog onzekerder en hield er helemaal niet van om ruzie met mensen te krijgen. Als iedereen me maar aardig vond, dan was alles goed.

Om dat voor elkaar te krijgen moest ik een leuke versie van mezelf maken. Eentje die altijd lachte. ALTIJD. Terwijl ik me, zeker als tiener, heel erg eenzaam voelde en worstelde met mijn gevoelens. Ik wilde niemand lastig vallen met mijn emoties en het grootste deel van mijn pubertijd was mijn teddybeer de enige die over mijn misère kreeg te horen. Ik had een muur om mezelf gebouwd waar de Chinezen jaloers op zouden zijn. Die muur maakte me onbenaderbaar en moeilijk te pijlen. Ik wilde niemand teleurstellen en wilde niemand lastig vallen en in een poging maar zo leuk mogelijk te zijn mocht vooral niemand zien wie er zich achter die muur verschool.

Ongeveer vijf jaar geleden besloot ik dat het tijd was voor een andere aanpak. De strategie die ik al die jaren had gebruikt had niet gewerkt want ik werd er duidelijk niet gelukkiger op. Langzaam aan begon ik uit mijn schulp te kruipen. Ik hoefde niet langer dat stille meisje te zijn dat overal mee instemde, of het extreem leuke meisje, of dat hele depressieve meisje. Ik kon gewoon zijn wie ik was. Ik mocht nee zeggen als ik iets niet wilde doen. Ik mocht huilen en me eenzaam voelen. Ik mocht zeggen dat ik liever een avondje alleen wilde zijn of juist een vriendin bellen als ik daar behoefte aan heb. En het is precies die realisatie die mijn leven zoveel mooier en lichter heeft gemaakt.

Het belangrijkste wat ik heb ontdekt is dat het vooral veel oefening vergt. Hoe dan ook is het zeker aan te leren. Hieronder staan vier tips die kunnen helpen om de muur af te breken en je authentieke zelf te laten stralen.

1. FEEL
Een groot deel van er niet mogen zijn hangt sterk samen met het idee dat je niet mag voelen en geen behoeften mag hebben. ONZIN! Maar als je jezelf al lang niet hebt toestaan om in contact te staan met je gevoelens en behoeften is het misschien lastig. Het is niet een knopje dat je even aan en uit zet. Je zou kunnen mediteren en een dagboekje bij kunnen houden. Wees hoe dan ook nieuwsgierig naar je ervaringen. Kijk er naar, onderzoek ze. Ze zijn misschien niet altijd prettig maar er zit ontzettend veel wijsheid in je gevoelens. Durf ernaar te kijken en te luistern.

2. Eerlijkheid
Je mag voor jezelf opkomen. Je hebt al het recht om nee te zeggen en je standpunt te verdedigen. Nee zeggen is een van de moeilijkste dingen op aarde. Daarvoor heb je misschien het idee dat je moet trainen. Daarom zou ik je aanraden om kleine stapjes te zetten. Verwacht niet dat je binnen een nacht assertief bent en sterk in je schoenen staat. Oefening baad kunst.

3. Anderen
Je zou het bijna vergeten maar anderen hebben ook gevoelens en behoeften. Het kan dus voorkomen dat jij iets wilt en dat de ander nee zegt. Het kan zijn dat jij je plaats inneemt en duidelijk maakt hoe je over iets voelt en iemand daar zelf een sterke emotionele reactie op heeft. Dat is niet altijd leuk maar dat hoort er wel bij. Daarnaast zijn sommige mensen zo gewent aan hoe je eerst was dat ze even tijd hebben om te wennen aan de nieuwe versie van jou. Software update IK 2.0, het duurt soms even voordat we doorhebben hoe het werkt.

4. Don’t be a jerk
Ik ben wel eens mensen tegengekomen die hebben ontdekt dat ze zichzelf mogen uiten en daarom dat maar als een excuus gebruiken om zich te nomineren voor klootzak van de eeuw. “Ik ben gewoon eerlijk,” zeggen ze dan. Jezelf zijn betekend niet dat je onbeschoft en respectloos met met anderen om kan gaan. Wees vriendelijk, voor jezelf maar ook voor ander.

Auteur: Rianne
Foto’s: martinak15 @Flickr

Leave a Reply

