Video: Klimmen in het NU

10347096_891696537516506_5054473588779517824_n

Klimmen is de grenzen van je kunnen leren kennen, en inzien hoeveel je lichaam eigenlijk al kan. Klimmen is toch vasthouden op het moment dat je jezelf eigenlijk wilt laten vallen. Klimmen is omhoog kijken en zin krijgen om de uitdaging aan te gaan. Klimmen is helemaal nergens anders aan denken dan aan je bewegingen, de wand en de grepen. Zou je kunnen zeggen: klimmen is meditatie?

Klimmen is één van mijn grootste passies. Naast dat het gezond is voor je lichaam en het ontzettend leuk is om te doen, merk ik dat klimmen ook het één en ander doet met je mindset. Als het mij tenminste lukt om mijn gedachtes geheel bij de bewegingen te houden en niet tijdens de route toch bezig te zijn met mijn eerdere prestaties, de personen beneden of mijn studiekeuze. Net als bij het klimmen komt diezelfde uitdaging weer terug om in het moment te zijn en je aandacht bij één object te houden. Je gedachtes tijdens het klimmen worden onder andere ook tijdens een specifieke training met als thema; ‘mindset’, veel besproken. Wat zijn de angsten, afleidingen, trainingsdoelen?

Meditatie

Als ik er naar vraag krijg ik vaak de reactie dat mijn medeklimmers nergens anders aan denken tijdens het klimmen dan de wand, henzelf en de grepen en dat alle dagelijkse beslommeringen helemaal op de achtergrond komen te staan. Het is toch duidelijk veel makkelijker om tijdens het klimmen je gedachtes bij het object (of eigenlijk de vele objecten) te houden dan bij een gemiddelde mediteersessie. Wat ook niet zo gek is als je kijkt naar de hoeveelheid afleidingsfactoren..

Nu ben ik natuurlijk wel heel lovend over klimmen, maar ik kan me voorstellen dat het sport in het algemeen is wat zo makkelijk te vergelijken is met mediteren. Sakyong Mipham Rinpoche loopt veel hard op erg hoog niveau. Sterker nog; hij traint voor de marathon. En in het volgende filmpje vertelt hij over de connectie met het boeddhisme.

Wat ik zelf mooi vind om te horen is hoe sport zo eigenlijk wegdrijft van een prestatie moeten leveren. De prestatie is een middel tot een doel, namelijk je mindset en de verhouding tussen mind en body veranderen. Wat ik ook een inspirerend deel vind, is waarin hij vertelt dat het wel nodig is om bewust meditatief bezig te zijn in het sporten. Voor mij is het alsnog verleidelijk om tijdens het sporten de standaard gedachtegang in stand te houden, met als gevolg wat minder aandacht voor mijn lichaam en de route. Na het schrijven van dit artikel ga ik zeker de trainer mailen dat mijn doel voor de volgende training als volgt is; mediteren toepassen op het klimmen zodat ik met al mijn aandacht bij mijn grootste passie kan zijn. Wie weet klim ik dan wel de route ‘van mijn dromen’ uit…

Hoe verhoudt het sporten zich bij jullie tot mediteren? Lukt het jullie om met volledige aandacht bij de sport en de bewegingen te zijn, of dwalen de gedachtes onder het sporten ook wel eens af naar een ver oord (wat ongetwijfeld ook heel ontspannend kan zijn!)?

Auteur: Lotte

2 thoughts on “Video: Klimmen in het NU

  1. Heel leuk stukje Lolotje 🙂 Ik deel jouw interpretatie over klimmend mediteren helemaal na jarenlange uitoefening van onze gedeelde passie! Ook als ik me soms ziek of even niet lekker in m’n vel zit en eigenlijk helemaal geen zin of energie heb om dat hele end naar de klimhal te fietsen, kom ik in zulke gevallen vaak juist weer met een heleboel energie en een heel opgewekt gevoel thuis als ik de stap dan toch gewaagd heb. Het werkt soms echt therapeutisch… al helemaal als ik buiten op een rotswand hang, ergens in een weelderig groen bos, dan komen ik en mijn gedachten echt tot rust, want opeens speelt mijn ego totaal geen rol meer, maar ben ik een klein en fragiel onderdeeltje van het grote geheel, Moeder Natuur en laat ik mijn lot helemaal aan haar over! 🙂

    • Dankjewel lieve Mali! Jaaa heerlijk is dat he..je komt altijd weer anders dan terug dan hoe je er heen bent gegaan. 🙂 En om inderdaad nog maar niet te spreken over buiten klimmen in de rotsen, dat zeg je heel erg mooi! ❤ Het is dan zo overweldigend allemaal.

Leave a Reply

