Kundalini yoga, een weg naar zelfacceptatie

chiaraJezelf worden én blijven, het klinkt makkelijker dan het is. Zelf heb ik daar ongeveer 27 jaar over gedaan. Het had niet veel gescheeld of ik was, net zoals showbizz giganten als Amy Winehouse en Kurt Cobain, glorierijk ten onder zijn gegaan voor mijn 27e levensjaar. Toch heb ik een manier gevonden om mezelf te vinden: Kundalini Yoga.


Als het niet zo met me gaat vind ik het moeilijk om hulp te vragen. Want als je dat wel goed kan, je kwetsbaar opstellen, dan zou je denk ik niet in zo’n benarde positie belanden. Gelukkig leerde ik op een gegeven moment dat hulp vragen helemaal niet voor losers is, maar dat je kwetsbaar opstellen juist super stoer is! Ik heb inmiddels een aardige lijst aan vrienden en therapeuten die mij geholpen hebben. Wat mij echter tot de dag van vandaag het meest heeft geholpen is Kundalini Yoga


Ik had een ongeluk gehad waarbij mijn linkerknie ernstig beschadigd is. De operatie ging goed en fysiek gezien zat na een aantal maanden alles weer op zijn plek, maar dat voelde helemaal niet zo. Ik was continue moe, had veel hoofdpijn en veel verdriet. Ik voelde me verschrikkelijk doelloos. Het carrièreplaatje dat ik mij jarenlang had voorgesteld klopte van geen kanten meer. I
k wilde van alles gaan doen maar daar kon ik nu wel naar fluiten. Daarnaast had ik nog wat andere problemen waarvan ik wist dat ik er iets aan moest doen, maar ik had geen idee hoe.

lichtpuntje van mijn week
Toen kwam ik terecht bij Amrit Dev Kaur Kalsa, een Kandalini Yoga Docent. Via de Yogalessen leerde ik langzaam weer terug te keren in mijn lichaam, en leerde ik ook mijn grenzen kennen en herkennen. De yogalessen van Amrit waren de lichtpuntjes van de week. Elke les was zowel inspannend als ontspannend, soms moest je ‘hard’ werken, moeilijke oefeningen doen en steeds langere meditaties, de effecten merkte ik de dag erop direct: Ik had meer energie en meer plezier in het leven.

Toch merkte ik dat ik na een half jaar meer hulp nodig had, omdat mijn revalidatie nog steeds erg lang duurde en ik nog steeds niet lekker in me vel zat. Toen vertelde Amrit mij over yogatherapie, wellicht was dat een oplossing voor mijn problemen. Ik heb haar advies gelijk opgevolgd en zo kwam ik bij Jasper Kok aka Guru Gian terecht, (Guru betekent meester, is een vaak voorkomende spirituele naam in de Kundalini Yoga scene) een yogi, docent en coach met veel kennis van Kundalini Yoga.

Mezelf leren kennen
Door de jaren heen heeft Guru Gian mij geweldig begeleid met zijn yogatherapie, want ik ben nooit afhankelijk geworden van zijn begeleiding, sterker nog: na drie intensieve sessies in een maand mocht ik zelf weten wanneer en hoe vaak ik wou komen. Zijn intentie en methode was vanaf de eerste dag duidelijk: ik ging leren om mijn eigen kracht te versterken door middel van yoga en meditatie, het meeste werk moest ik thuis doen. Ik herinner mij nog alle opdrachten die ik meekreeg: mooie mantra’s (Sa re sa sa sa re sa sa sa re sa sa sa re sa sa sa rang) die ik elke dag moest zingen en yogaoefeningen. Beetje bij beetje leerde ik mezelf kennen en leer ik omgaan met mijn negatieve patronen. Langzaam kon ik die vervangen door positieve patronen. In die periode ben ik ook zelf begonnen met lesgeven. Omdat ik de oefeningen zo vaak deed snapte ik ook steeds beter hoe yoga werkte. De stap van thuis doen naar lesgeven was voor mij maar heel klein. Nu ben ik zo ver dat ik zelf wekelijks lesgeef en mensen begeleid met Kundalini yoga en energiewerk. Door mijn ervaringen met crisis, moeheid en depressie weet ik zelf hoe moeilijk het kan zijn, maar ook dat juist in het diepste dal er altijd een lichtpuntje kan zijn.

Deze quote van Yogi Bhajan blijft mij dagelijks inspireren:

It’s very simple. When you have to say nothing, you do nothing, be nothing, then you know what you are? You are a lighthouse, so nobody else can wreck near you. That is the one thing in life you have to do. Spread the light. Be the lighthouse. So every journey, every destiny, every distance will be safe.

Auteur: Chiara van den Berg

Chiara is gastblogger voor Bodhicheetah. Ze is van Nederlands/Italiaanse afkomst en heeft als missie om de wereld om haar heen een beetje beter en mooier te maken. Ze maakt graag filmpjes, werkt als freelance communitybuilder en is yogadocent. www.chiaravandenberg.nl/ ,

Leave a Reply

