Stilte en geluid

afb stiltegeluid

©Global Times

Als ik denk aan boeddhisme kan ik denken aan meditatie, wierrook en tempels. Maar ik kan ook denken aan boventoonzang en klankschalen, aan het reciteren wat haast klinkt als zingen en aan instrumenten zoals de Damaru of Dungchen.

Maar hoe passen deze instrumenten en deze, haast magische, tonen in hun levensovertuiging om geluk en voorspoed te brengen aan alle levende wezens?

Stilte

Stel je de meest stille plek op aarde voor, waar monniken zich verzamelen om helderheid te vinden in hun geest. Op deze plek, in een bepaalde traditie van het zenboeddhisme, werd vroeger expres muziek vermeden. Muziek zou in tegenstelling tot de rust van de omgeving, tot onrust en opgetogenheid leiden. Ook door de sensuele emoties die muziek kan oproepen, werkt het alleen maar bij tot een sterkere gehechtheid aan de wereld. Maar naast deze plek zijn er ook zenkloosters waar men op een hele vrije manier probeert te ervaren wat het verschil is tussen stilte en geluid. Want zodra er muziek is, is er geluid en zodra ze stoppen met muziek maken is er weer stilte. Muziek maken is voor hen de tegenstelling tussen stilte en geluid leren kennen. Deze vergelijking kunnen ze ook goed zien wanneer ze naar hun eigen gedachtes kijken; wanneer zijn er veel gedachtes en dus geluid en wanneer is het even helemaal leeg en open?

De zingende non

Any Choing Drolma ook wel ‘the singing nun’ genoemd, ziet zingen als mediteren. “Ik zing niet, ik mediteer.” 

Ze gebruikt de melodie om stilte in zichzelf te vinden. In haar zingen brengt zij ook de wens voor iedereen om gelukkig te worden en voorspoedig te leven. Wat ik zelf heel mooi vind om te zien is hoe haar houding heel erg open is tijdens het zingen en dat ze heel duidelijk een doorgeefluik is voor haar boodschap.

Naast het gebruiken van muziek om stilte te vinden, benadrukt zij ook hoe belangrijk het is om met plezier naar de stilte in jezelf te kunnen luisteren, zodat je de melodieën om je heen als prettiger kunt ervaren.

afb stiltegel2

©Global Times

Basic silence

Tijdens een retraite afgelopen zomer in Dechen Chöling hebben we het ook over muziek gehad in een teaching van Asharya Orhun Cercel. We hebben gekeken naar muziek en meditatie en ons gefocust op de vraag: hebben ze verband?
Asharya Cercel opperde dat onze ervaring van Fundamentele Goedheid
 deels opgeroepen kan worden door mooie muziek, muziek die ons raakt. Dit is hetzelfde gevoel wat we in meditatie kunnen vinden. Zo kunnen we het dus ook omdraaien!

Zoals jullie misschien wel weten studeer ik klassieke zang en daardoor zing ik vaak voor mensen. Naast dat ik mensen de muziek wil laten horen en het verhaal wil vertellen, wil ik ze wat moois geven. Eigenlijk wil ik ze het liefste een stukje Fundamentele Goedheid geven, en dat is misschien wel precies wat Any Choing Drolma doet wanneer zij vanuit meditatie zingt.

Waar ik nu zelf het meeste moeite mee heb, is om bij het gevoel te blijven dat ik mensen met muziek een stukje Fundamentele Goedheid wil laten zien. Ik heb er veel moeite mee om niet afgeleid te raken door de verwachtingen, door de eisen en door het feit dat ik wil dat ze, naast gelukkig worden, mij betalen en nog een keer vragen. Het moet immers toch mijn beroep worden.

Ik denk dat dit, net zoals meditatie beoefenen, een training is om ook in het muziek maken eerst de stilte op te zoeken. En zo is de cirkel weer rond; vanuit stilte naar geluid en vanuit geluid weer naar stilte.

Leave a Reply

