acht mindful weken: deel 2

mindfulAl vanaf het moment dat ik begon met mediteren, zo’n vijf jaar geleden, verkeer ik in de illusie dat ik veel discipline heb. Niet dus. Ik ren de hele dag rond als een kip zonder kop en de mindfulness is ver te zoeken. Ik had zoveel vragen toen ik aan de cursus mindfulness based stress reduction (MBSR) begon en ik was bereid om met mezelf op ontdekkingsreis te gaan. Nu vier weken later blik ik terug op de eerste etappe. Hoe ging het me af? Wat heb geleerd? En wat staat me nog te wachten?

Aandacht
Mindfulness vergt oefening, dat is wat mij en mijn klasgenoten werd verteld aan het begin van de cursus. Dat vond ik wel een leuk idee. Een kanttekening daarbij is natuurlijk wel dat ik van mezelf vond dat ik het vanaf de eerste dag moest snappen en het onder de knie moest hebben. Elke keer als ik vergat mindful te eten, of mijn aandacht erbij te houden bij het tandenpoetsen nam mijn innerlijke strenge schooljuf me met wat zweepslagen te grazen. AUW. Door de cursus werd het me pijnlijk duidelijk hoe vaak ik onaardig tegen mezelf ben. Omdat ik het idee heb dat iets op een bepaalde manier hoort te zijn en ik niet voldoe aan de eisen van het ‘zou moeten zijn’. Tot ik me er van bewust werd en het kwartje viel. Ik zie het! Dat IS aandacht! Daardoor werd ik milder, en deed ik soms zelfs een vreugde dansje.

Voor mij
Voordat ik met de cursus begon had ik me voorgenomen elke dag de meditaties te doen. Dat vond ik een fantastisch mooi ideaal, maar erg realistisch was het niet. Ik merkte dat het mediteren een obstakel werd omdat ik het ‘moest’. Ik hou er niet van als dingen moeten. Sterker nog, als ik het idee heb dat ik iets moet dan doe ik het liever niet. Het duurde even voordat ik me herinnerde dat het mijn eigen idee was om de cursus te doen en dat het mijn keuze was om de oefeningen te doen. Er zou niemand langskomen en komen controleren of ik mijn werk wel goed had gedaan. Er is geen mindful politie die me opsluit of boetes oplegt als ik ervoor kies om niet te mediteren. Ik zou alleen mezelf ermee hebben, want ik offer mijn tijd op en betaal er geld voor. Mijn inzet en mijn inzicht waren alleen van en voor mij.

Sweet spot
Tijdens de derde en vierde week gingen we bezig met yoga oefeningen en werden we uitgenodigd onze grenzen op te zoeken. Hoe ver kun je gaan? Ga je over je grens heen? Deze vraag kwam ineens overal de kop op steken. Op mijn werk, op school en tijdens de yoga werd ik geconfronteerd met mijn grenzen en hoe ik graag mezelf nog even verder push dan echt nodig is. Op mijn werk dacht ik wel lekker alle zware taken op me te kunnen nemen. Ik wilde graag even zien dat ik, ondanks dat ik best klein ben, beschik over een goed paar spierballen, met als gevolg dat mijn schouderblessure van jaren geleden ineens weer terug kwam. Ik dacht twee stappen vooruit te zetten en moest ineens weer drie stappen terug omdat ik niet naar mijn lichaam luisterde. Ik dacht wel drie volle dagen te kunnen werken naast mijn studie en zat vervolgens met hartkloppingen thuis op de bank. Ik moest op zoek naar de sweet spot. Dat ene punt tussen inspanning en ontspanning. Ik mag mijn best doen, maar moet lief voor mezelf blijven. Na de abrupte wake-up call van mijn schouder en mijn op hol geslagen hart begon ik me elke dag af te vragen: hoe voel ik me nu? Wat heb ik nu nodig? Mag ik een beetje gas bij geven, of moet ik een beetje op de rem?

De aankomende weken gaan we bezig met stress, met onze gewoontepatronen en we sluiten af met een stilte dag. Ik ben nieuwsgierig wat ik nog meer ga ontdekken, hoe ik me voel als ik straks klaar ben met de cursus en hoe ik mindfulness leer integreren in mijn leven als ik klaar ben met de cursus.

 

Foto’s: Shambhala Sun en cbt-partnership.org
Leave a Reply

