Acht mindful weken

mindful

bron: cbt-partnership.org

Als ik iets ben dan is het mind full. Niet op de aandachtige en open manier. Ik ben chaotisch en een dromer, een doemdenker en een dramaqueen. Het zou dus geen gek idee zijn om wat meer getraind zijn in mindfulness, het leven met aandacht. Daarom ga ik beginnen met een achtweekse Mindfulness cursus.
Ik ben niet altijd een aandachtig persoon, ook al mediteer ik inmiddels alweer vijf jaar. Soms voelt het alsof ik echt helemaal niets geleerd heb de afgelopen jaren. Ik kan van het huis van mijn vriend naar mijn eigen kamer fietsen en me halverwege ineens realiseren waar ik ben. Vaak gebeurd dit op momenten dat ik onverwachts moet uitwijken voor een gevaarlijke fietser of vol op de rem moet trappen omdat ik bij het oversteken blijkbaar zo diep in gedachten was verzonken dat ik de auto, die met 50 km/pu op me af kwam geracet, niet aan had zien komen. Typisch geval van oeps. Blijkbaar is het dus mogelijk om plots wakker te schrikken uit mijn dagdromen en even helemaal aanwezig te zijn.

bron: Shambhala Sun


Zoals mijn vrienden allemaal weten ben ik makkelijk afgeleid. Ik ben ergens mee bezig, pak mijn laptop of telefoon erbij om even snel iets te doen wat ‘echt’ even snel moest gebeuren en ik ben compleet vertrokken. Mijn vriend lacht er tegenwoordig om en kapt zijn verhaal af. Zodra ik mijn telefoon in mijn hand heb zegt hij met een kleine zucht: ‘…and she’s gone.’ Ook dan lukt het me om terug te komen. Het is dus niet dat ik me niet kan focussen, het is meer dat ik me niet op meerdere dingen tegelijk kan focussen. Multitasken vind ik sowieso een beetje overgewaardeerd en ik geloof niet dat er iemand is die het werkelijk kan. Al moet ik toegeven dat ik er echt bijzonder slecht in ben. Daarom wil ik graag leren om niet op al mijn impulsen in te gaan en gewoon eens een avond op de bank te zitten zonder afgeleid te worden.

Startpunt

Ik ben nieuwsgierig hoe het zal zijn om helemaal opnieuw te beginnen. Om te proberen mijn beginners mind te herwinnen en er fris in te stappen. Ga ik het volhouden om elke dag vijfentwintig minuten meditatie-oefening zoals de bodyscan en bergmeditatie te doen? Lukt het me om elke dag mindful een hap van mijn eten te nemen en nog een andere activiteit met mijn volledige aandacht uit te voeren? Dat zijn een aantal vragen die al de hele dag door mijn hoofd spoken en waar ik de aankomende weken een antwoord op hoop te vinden.

Over vier weken deel 2 van acht mindful weken.

 

Meer te weten komen over mindfulness? Lees hier meer

Hoe mindful ben jij? Doe de test hier
Foto’s: Shambhala Sun en cbt-partnership.org
One thought on “Acht mindful weken

Leave a Reply

