Youth Retreat

ytfoto1

©Janneke Weidema

Daar zitten we dan, in het midden van Frankrijk. In het meditatiecentrum Dechen Chöling is een jongeren-retraite gepland van 10 dagen. Er liggen meer dan 40 kussens verspreid in een grote hal, 25 daarvan zijn bezet door andere jongen, en één daarvan door mij. De zaal is gevuld met Fransen, Engelsen, Nederlanders, Oostenrijkers, een jongen uit Amerika en een jongen uit Zuid-Afrika. Nieuwe, mooie gezichten die na 12 intense dagen nog lang in mijn herinnering zullen blijven. Samen zitten we in de Drala Hall; de zaal waar we een groot gedeelte van onze retraite door zullen brengen en 5 uur per dag onze adem in en uit zullen voelen gaan..

1,2,3 test..test..

De eerste avond voelde voor mij als een test. Alsof de donderwolken vroegen; “ben je hier klaar voor? Weet je zeker dat je dit aandurft?” Er was onweer, regen en heel veel wind. Uiteindelijk zijn we vanwege veiligheidsredenen onze tent uit geroepen en in de Drala Hall gaan slapen. Dit was onze eerste ontmoeting met de meditatieruimte. Ik begreep al snel dat moed een belangrijk woord zou worden, of ‘warriorship’, zoals ze het hier noemen.

©Janneke Weidema

©Janneke Weidema

Warriorship

We worden geen wondermensen, dat heb ik zeker gemerkt. Ook onze teacher was soms ongeduldig, en mijn humeur is nog nooit zo slecht geweest als die ene dag waarop we non-stop hebben gemediteerd. Maar we worden open, en daar is moed voor nodig. Ik vind ‘warriorship’ het mooiste woord wat ik heb horen vallen in de retriate. Soms denk ik wel eens dat boeddhisme een keukentje met allemaal potjes moet voorstellen, en jij weet zelf welke druppel je het meeste nodig hebt. ‘Warriorship’, want ik kan me niet meer verbergen in theorieën, in gedachtes en in zorgen. Voor mij ging deze retriate over de moed om het niet al vanbinnen op te willen lossen voordat ik om me heen heb gekeken naar wat er precies aan de hand is en of er dáar niet wat op te lossen valt. En ik kan me ook heel goed voorstellen dat het voor sommigen precies andersom is.

Bodhichittah

Iedere ochtend begonnen we met meditatie. Met de gong werden we binnengeroepen, en met de klankschaal werden we de stilte in geleid. We hadden een leraar voor de hele periode, Asharya Orhun Cercel. Hij heeft humor en een heleboel kennis. Hij ging mee kanoën, vertelde ons over emoties en over ‘basic goodness’, vergezelde ons bij de BBQ, maakte lange stiltewandelingen met ons en danste mee op het eindfeest.
Eén geleide meditatie herinner ik me nog goed. Zonder een film met het meest trieste plot, heeft hij ons allen aan het huilen gekregen. Hij leidde ons door de bodhichittah meditatie
We begonnen met compassie voelen voor onszelf, en op het moment dat ik merkte dat dit me niet ging lukken voelde ik ‘t verdriet al als een ijsberg voor me staan. Ik kon er niet om- of overheen, en zeker niet onderdoor. Maar nadat we in de meditatie ook compassie begonnen te voelen voor anderen volgden al snel de kritische vragen. Wat heeft het voor nut om enkel in gedachte compassie te voelen, terwijl op hetzelfde moment deze mensen opnieuw het leed moeten doorstaan?

©Janneke Weidema

©Janneke Weidema, onze lieve groep! 

Enlightened society

We spraken over de ‘enlightened society‘. Hoe kunnen we onze compassievolle gedachtes die in het niets lijken te verdwijnen op het kussen mee naar buiten nemen? Hoe kunnen we onze ervaringen met de adem die niet valt te bezitten, met de emoties waar we op leren surfen en de rust en stilte die te vinden is op het kussen ooit mee naar buiten nemen?
Er heerst een ‘poverty mentality‘. We bezitten alles, behalve voorwaardelijk geluk.
Het enige wat ik na deze dagen kan doen is een alternatief bieden. Zonder een schreeuw, zonder te dwingen en niet enkel als gastheer, maar ook als gast, kan ik mijn hand uitreiken en puur door aanwezig te zijn zal ik misschien wel iemands aandacht opvangen. Ik ben weer thuis en ik denk aan zingen en kunst, en hoe ik voortaan vanuit de aanwezigheid, en vanuit wat ik ook maar voel en wat er op dat moment is, rechtstreekse verbinding wil maken door de noten op het papier. Wie weet wat er zal gebeuren..

 

4 thoughts on “Youth Retreat

Leave a Reply

