30 days challenge 3

do more of what makes you happy

lovethispic.com

Mijn 30 days challenge is voorbij. Het is ongelooflijk snel gegaan, als een trein  die voorbij  klettert, daarbij een grote windvlaag over het station uitstort, en al  snel weer uit het zicht  is. Na  30 dagen komt het moment waarop ik mezelf ben  gaan afvragen; wat is er  veranderd? Ik  begon ergens aan, had een doelstelling  en ik werkte er een maand naartoe. Vervolgens ben  ik ergens halverwege  vergeten wat mijn doelstelling eigenlijk was..

Wanneer de tijd dan vervolgens voorbij is, begin ik me ineens echt af te vragen of dat ene doel wel behaald is. En de vraag of er eigenlijk überhaupt wel iets is veranderd, valt plots met een grote dreun midden op tafel. Herkenbaar?

Ontdekking

Ik begon mijn challenge met een drukke geest en vele gedachtes, als een hemel vol met wolken. Door te gaan mediteren hoopte ik dat deze wolken voorbij zouden trekken, en ruimte zouden gaan maken voor de zon. Deze wensen komen zeker uit door een inzicht dat is gekomen tijdens de meditaties. Ik ontdekte dat het mogelijk is om op sommige momenten niet bezig te zijn met alles wat goed en fout is, met alles wat is mis gegaan, met alles wat eventueel mis zou kunnen gaan of over alles waarvan ik wel degelijk door heb dat het misgaat en ik me met name afvraag waarom het mis gaat.

Bagage

Hoe waar het ook is dat we allemaal onze koffers meetillen die af en toe opnieuw ingepakt moeten worden, zo waar is het dat we soms ook onze bagage even mogen laten staan en ons hoofd neer mogen strijken op het eerste en beste kussentje. Sommige wonden kunnen niet actief geheeld worden. Hiervoor is er ontspanning, rust en een moment nodig waarop niks hoeft (zo ook geen dwingende gedachtes). Kortom, meditatie. En hiermee is het geëindigd. 30 dagen, dit inzicht.

Actie

Een moment zelf kan geen kwaad. Ik sla de bladzijdes om, veeg het onkruid bij elkaar en aai mijn kat over z’n staart. Ik lach aan de telefoon, word kletsnat in de regen en adem nog eens diep in en uit. Ik pink een traantje weg over het verleden, ik was mijn haren en rijd voor ‘t eerst in een grote bus. Tegelijkertijd ritselen onzekerheid, angst, zorgen en jaloezie als bladeren aan een boom. Oorverdovend, want vandaag waait het flink.. Ze zeggen wel eens: “Do more of what makes you happy.” Daar ben ik het volledig mee eens. Ik dacht altijd dat het niet in de acties zit, maar in een bepaalde state of mind. Hoe mooi je leven ook kan lijken aan de buitenkant, zo zwart kan het van binnen zijn. Maar meditatie heeft me ook nog een ander inzicht gegeven; soms is er niets mooier dan bezig zijn, gewoon ‘iets doen’. Mijn haren in de wind laten wapperen, mijn vingers over de toetsen van de piano voelen glijden, en een kus op de wang van m’n vriendje. En ik zie dat mijn probleemoplossend vermogen gewoon gezellig meevaart. Ondanks alle drama’s, zijn er ook zo veel schoonheden om ons heen waar we naar op zoek kunnen.

gevangenis

10 minuten

30 dagen. Het mooiste wat ik ook heb ontdekt is de ontspanning. Ik voelt het in mijn onderbuik. Een diepe zucht. Rust. Al is het maar voor een minuut of 10. Kan ik er dan weer een hele dag tegenaan? Nee. Kan ik de volle 10 minuten ontspannen doorbrengen en nergens aan denken? Nee. Is het de moeite waard om voortaan verder te mediteren? Ja. Daarnaast ook met name om activiteiten te zoeken waarbij je dezelfde staat van zijn en ontspanning kunt vinden, zodat je het door de hele dag heen kunt uitbreiden. Voor mij is dat bijvoorbeeld klimmen, of lachen met een vriendin. De momenten voor reflectie en zorgen vinden hun weg wel, als een vogel die voedsel voor zijn kleintjes haalt en echt wel af en toe zijn nestje in de gaten houdt.

Tot slot

Nu ik heb ervaren hoe het is om elke dag in mijn eentje te mediteren, kan ik niet wachten om te ontdekken hoe het is om in een groep te mediteren. Gelukkig vertrek ik snel naar Frankrijk om mijn eerste groepsretraite te ervaren.Ik hoop ook dat deze challenge jullie wat heeft gebracht, en dat het motiverend genoeg is geweest om er mee door te gaan. Oh, en nog een klein geheimpje.. Er is één dag geweest waarop het me niet is gelukt. Ik weet niet meer waarom, maar ik had er ongetwijfeld geen goede reden voor.

Leave a Reply

