30 days challenge 2

images15 days. Tot nu is het gelukt. 15 dagen, 10 minuten per dag mediteren. Het ene moment wilde ik niets liever, het andere moment waren er duizend dingen die ik liever had gedaan dan 10 minuten voor me uit kijken en mijn gedachtes slechts mogen observeren. Mijn eerste vraag was of er werkelijk meer ruimte voor de zon zou komen door te mediteren. Of de wolken – de gedachtes die me dagelijks uit het moment en uit de positieve energie kunnen halen, daadwerkelijk wat meer slechts overwaaien door 10 minuten per dag te mediteren. Zouden ze wat vaker veranderen in schapenwolkjes, wattenvlokjes of sluierbewolking? Maar 15 dagen zijn te kort om erachter te komen of het echt ‘werkt’. Wat ik wel kan stellen, is dat het voelt alsof mijn wolken in een expositie zijn komen te hangen. Want ik heb ze zeker bestudeerd in deze 15 dagen..

Expositie

De wolken in de expositie, tentoongesteld. Ik cirkel eromheen, bestudeer ze door en door. De ene is zachter, milder. De ander is fors, duister en aanwezig. Ze zijn bijzonder. Het zijn mijn wolken, en van niemand anders. Ik schuifel van zaal naar zaal, ik vergeet bij geen enkele stap mijn voeten bewust op de grond te zetten, wetend dat ik mijn aandacht erbij wil houden en niet weg wil vallen in de fascinatie, in de hoeveelheid en in hun kracht. Ik wil de variëteit en het geheel niet uit het oog verliezen. Het is mijn expositie, het zijn mijn wolken; ze zijn door mij gecreëerd. Hier zou ik toch trots op kunnen zijn?

large (1)

Veranderlijk

Wat het lastigste is aan de 15 dagen zijn de cirkels. De vrouwelijke cyclus, de verandering van de wind, de dagen van de week en het verloop van het jaar. Op fijne dagen pak ik mijn kussentje, vouw mijn benen en kan tegen mezelf zeggen bij ieder vraagstuk of gedachte; ‘hè, hè, hier hoef ik nu gelukkig niet over na te denken..’ en voel ik een rustig gevoel in mijn onderbuik en vliegt de tijd voorbij. Op onrustige dagen wíl ik overal over na denken, alle gedachtes lijken cruciaal en het voelt alsof ik continu wat op te lossen heb. Maar zo zijn cirkels, en zo zijn dagen. De ene dag lijkt het een doolhof waar ik nooit meer uitkom, de andere dag huppel ik door ‘t labyrint.

Samen mediteren

“Laten we samen mediteren!”. Mijn huisgenootje trommelt me regelmatig enthousiast op nadat ik haar heb verteld over mijn uitdaging. Ik noem het samen mediteren, want hoezeer je ook geen enkel woord wisselt, samen doe je het zeker. Synchroonmeditatie. Ze zei, “ik kom echt op hele andere gedachtes dan normaal.. Je raakt helemaal uit de standaard gedachtepatronen. En dan komen er hele interessante dingen naar boven! Zo grappig.” En dat was precies wat ik ook ervaarde. En ik kan het niet anders dan aanbevelen, deze synchroonmeditatie.

Nothing

‘Let’s say you get an idea – or, as Pooh would more accurately say, it gets you. Where did it come from? From this something, which came from that something? If you are able to trace it all the way back to its source, you will discover that it came from Nothing. And chances are, the greater the idea, the more directly it came from there. “A stroke of genius! Completely unheard of! A revolutionary new approach!” Practically everyone has gotten some sort of an idea like that sometime, most likely after a sound sleep when everything was so clear and filled with Nothing that an idea suddenly appeared in it. But we don’t have to fall asleep for a few hours for that to happen. We can be awake, instead–completely awake. The process is very natural.’ – Benjamin Hoff in ‘The Tao of Pooh’

Ik zat met een vraag, en ik kwam er niet uit. Wat deed ik verkeerd, waarom liep het niet? Tot ik ging mediteren. En daarna wist ik het. En toen las ik dit stukje in ‘The Tao of Pooh’ en concludeerde ik; dit Nothing had mij onwijs geholpen. Wat is jullie mooiste ervaring in de afgelopen 15 dagen omtrent het mediteren?

Ervaringen delen

‘A journey of a thousand miles starts with a single step.’ – Laozi
En zo voelt het. De eerste stap is gezet. Momenten van inzicht, ultieme ontspanning en samenzijn zijn al voorbij gekomen, evenals momenten van frustratie, rusteloosheid en twijfel. Hoe is jullie pad begonnen? Reacties en ervaringen zijn altijd goed om te horen. Voor herkenning, nieuwe input of gewoon omdat het leuk is om te lezen!

Tot over 15 dagen!

One thought on “30 days challenge 2

  1. Lieve Lotte, wat schrijf je mooi en inspirerend! Ik ben een beetje laat om synchroon met jou deze innerlijke uitdaging aan te gaan maar je wijze woorden inspireren me om hier eindelijk tijd voor te maken. Ik heb er een goed gevoel bij dat ik me nu in een land bevind waar velen om mij heen innerlijke wolkjes bestuderen en ben daarom benieuwd in hoeverre ik mijn chaotische gedachtepatroon in de Nepalese heuvels tot rust kan brengen. Oooooooooom -:)

Leave a Reply

