30 days challenge

soyouthinkyouLotte studeert klassieke zang aan het conservatorium in Groningen en is gek op klimmen. Dus van uitdagingen houdt ze wel. Al drie jaar lang gaat ze naar een Boeddhistische jongerenavond op het Rigpa centrum. Mediteren in een groep vindt ze een eitje, maar alleen op haar kamer komt er weinig van terecht. Daarom begint ze aan een 30-day meditatie challange.
Vind je het ook lastig om elke dag te mediteren? Doe dan mee!

 

30 dagen, 10 minuten per dag mediteren. Een uitdaging die ik aan wil gaan. Ondanks de excuses die op zullen komen dagen; de ‘ik heb een te drukke dag’-excuses, de ‘ik ben te gespannen’-excuses, de ‘het werkt toch niet’-excuses en nog meer leden van de familie die langs zullen komen. Want ik zie een plaatje voor me met veel rust, doorzichtige kleuren en een frisse wind die de hitte van de zon laat kalmeren. Een regelmaat, die ongetwijfeld soms zal clashen met het huidige gebrek hieraan.
Onze gedachtes zijn als wolken, ze kunnen op dezelfde manier weer voorbij drijven als dat ze aan zijn komen varen. Wolken in de vorm van boze wolven, dinosauriërs en van een volk dat met zwaard en al ten strijde trekt. Maar ook zijn er de wolken in de vorm van een silhouet van een huilende wolf waar de damp van zijn of haar adem opstijgt, van vrije vogels of een kring van dansende mensen; de wolken die het briesje wind combineren met een lichte koelte in de schaduw. Heerlijk. Gedachtes kunnen mooi zijn.

Denken

Maar ik zal heel eerlijk zijn: Mijn gedachtes zijn misschien wel vaker negatief dan positief, en ben ik altijd bang dat ik alles verkeerd doe en alles dan ook verkeerd zal gaan. Van de keuze van mijn studie en de goedkeuring van mijn vriendje, tot het feit dat ik inderdaad misschien wel gek word en hulpeloos achter blijf. Soms schiet ik de andere kant op en dan vind ik dat ik te trots ben en torenhoog boven de rest van de samenleving eindig. Juist, dan ben ik  alsnog alleen.

 De touwtjes in handen?

Iemand zei ooit dat hij door het mediteren merkte hoe lastig het is om je eigen gedachtes te sturen, en dat ze eigenlijk jóu sturen in plaats van andersom. Soms denk ik dat we ze wel degelijk zelf sturen, dat we de wolken creëren om de controle te houden, om de naakte waarheid niet onder het felle zonlicht te hoeven zien. Of meditatie de echte grote donderwolken kan laten regenen tot ze leeg weer verder varen weet ik niet. Ik hoop dat ik niet de enige ben die ook vaak van een heldere, blauwe lucht kunnen genieten.

Wat ik me afvraag

Zou meditatie ook helpen om de zon vaker de ruimte te geven? Of om, zelfs al is het bewolkt, de aanwezigheid van de zon bewust te kunnen ervaren en te kunnen genieten van het feit dat de plantjes ondanks de aanwezigheid van de wolken ook nog rustig groeien en je huid zich in alle rust kan herstellen van de keer dat je per ongeluk verbrandde door een teveel aan optimisme? Kortom, kun je door meditatie het eindeloze piekeren veranderen in een ietwat optimistischere gedachtegang waarbij nog steeds ruimte is voor de mindere ontdekkingen in het dagelijks leven?

De uitdaging

30 dagen, beginnend vanaf vandaag. 10 minuten per dag mediteren. Het tijdstip is iedere dag weer vrij. Eigenlijk wil ik regelmaat aanbrengen omdat ik hoop dat door regelmaat in timing de wolken (mijn gedachten, emoties etc) ook getimed kunnen worden. Maar volgens mij is dat een utopie. Ook denk ik dat iedere dag 10 minuten mediteren op een willekeurig tijdstip net zo behulpzaam is voor regelmaat als het feit dat we iedere dag water drinken.

Lees over twee weken deel 2 van Lotte haar uitdaging

 

 

 

 

Leave a Reply

