Kijk: “In the Name of Enlightenment – Sex Scandal in Religion”

samantabhadrayabyum_webAls ik mensen vertel dat ik boeddhistisch ben is de eerste vraag die me gesteld word: ‘mag je dan wel alcohol drinken.’ Waarop ik misschien iets te enthousiast vertel dat ik best een fles wijn soldaat mag maken als ik daar zin in heb. De volgende vraag die ik te horen krijg is of ik eigenlijk wel seks mag hebben, want ze doen toch aan het celibaat?! Dat ik naar lieve lust er op los mag seksen wordt vaak ook ontvangen met opluchting. Toch is de verbazing hoog als er berichten naar buiten komen dat grote Tibetaanse meesters veelvuldig seks hebben met hun studenten. Ik keek een documentaire over een van die leraren: “In the Name of Enlightenment – Sex Scandal in Religion”

Gistermiddag kwam ik deze documantaire op facebook tegen en ik moet eerlijk bekennen dat ik lang heb zitten twijfelen of ik dit bericht zou publiceren. Met name omdat ik nooit zelf in die situatie heb gezeten en omdat het al lang geleden gebeurd is. Het is lastig voor mij, als complete buitenstaander, om een mening te vormen omdat het simpelweg gaat over een relatie met een guru op een niveau die ik niet ken. Het is dus ook zeker niet mijn bedoeling om te veroordelen. Om het er nog even dik bovenop te leggen wil ik ook nog even benadrukken dat iemand onschuldig is, en blijft, totdat de rechter anders besluit. Desondanks heb ik besloten om het wel aan te kaarten omdat ik geen groot fan van de doofpot ben.

Ik heb me af gevraagd hoe ik me hier over voel. Ik ben op speurtocht gegaan over meer verhalen en dit filmpje is slechts een voorbeeld. Binnen de Amerikaanse Zen gemeenschappen komt seksueel misbruik veel voor en ook bekende leraren als Sogyal Rinpoche en Trungpa Rinpoche staan bekend als mensen die niet bepaald problemen hebben met het aangaan van seksuele relaties met hun leerlingen.

Is het fout?
Wat ik weet is dat de jaren ’60 en ’70 heel anders waren. Er was vrije liefde en het moraal was vrijer en anders. Ook heb ik me afgevraagd waar de lijn ligt tussen een intieme relatie hebben met je guru en daar later misschien spijt van hebben en werkelijk misbruikt zijn. Om nog maar te zwijgen over de mogelijke oorzaken dat dit zo veel voorkwam. Was het de tijdsgeest, de naïviteit van de studenten met volle overtuiging het nieuwe, spannende, exotische boeddhisme indoken, was het cultuur verschil tussen Tibet en het westen of was er iets anders aan de hand? Echt weten doe je natuurlijk nooit.

Tantra
Over de Zenmeesters kan ik weinig zeggen omdat ik daar niets van af weet. Van het Tibetaans Boeddhisme en met name de Vajrayana weet ik iets meer. Voor zover ik het begrepen heb wordt de wijsheid van grote leraren als Trungpa omschreven als ‘crazy wisdom‘, een soort hoogste staat van realisatie waarmee de scheiding tussen dit en dat, daar en hier, jij en ik compleet weg is gevallen en alles gebeurd vanuit ‘dit’. Alles wat er gebeurt komt voort uit een complete staat van openheid en daar zijn geen regels aan gebonden. Daarnaast speelt seks, op het hoogste tantrische niveau, een grote rol. Dan heb ik het niet over die hippe tantra seks waar je over leest in boekjes. Niet de workshops van westerse perverselingen die denken het allemaal begrepen te hebben om uit iets zogenaamd spiritueels hun eigen pleziertje te halen. Echte tantrische seks komt voort uit een staat van openheid en is een middel voor verlichting. Seks tussen guru en student zou dus gezien kunnen worden als een soort transmissie, of middel om meer bekend te raken met je ontwaakte staat van geest. Kant tekening hierbij is natuurlijk wel dat de guru inderdaad handelt vanuit openheid. Of dat werkelijkheid geval is, of de leraar in kwestie eigenlijk in zijn eigen egotrip gevangen zit is natuurlijk altijd de vraag.

De leraren

Van Sogyal Rinpoche weet ik weinig af. Ik heb meer dan een jaar deel uit gemaakt van de Rigpa en ik heb hem als een goede leraar ervaren. Zijn boek en zijn lezingen hebben me geïnspireerd dus in dat opzicht zou ik nooit een kwaad woord over hem kunnen spreken.
Wat ik weet van de mensen die ik gesproken heb die ervaring hebben met Trungpa Rinpoche is dat hij angstaanjagend open was. Er was geen touw aan vast te knopen maar zijn liefde en compassie voelde als een vel brandende zon. Als je te dichtbij kwam voelde het alsof je verbrandde omdat je zijn liefde en acceptatie niet aan kon, maar als je verder weg ging dan was het eerste wat je wilde dat gevoel van acceptatie. Het gevoel dat iemand je echt, totaal en compleet zag. Die al je positieve en negatieve kanten zag en die zonder twijfel allemaal accepteerde heeft, van wat ik gehoord heb, veel indruk op mensen gemaakt.
Daarnaast is het me opgevallen dat in het geval van Trungpa ik geen bronnen kon vinden die zelf aangaven misbruikt te zijn. De kritiek kwam van mensen in hun nabije omgeving die het gevoel hadden dat Trungpa zijn leerlingen niet op een juiste manier behandelde.

Het is wel duidelijk dat ik geen antwoord heb, ik weet niet zo goed wat ik er over moet zeggen. Wel wilde ik jullie de documentaire met jullie delen en iedereen de kans geven zijn eigen meningen te vormen.

Meer lezen?

Artikel: Encountering the Shadow in Buddhist America

Artikel: Khandro Rinpoche over seksueel misbruik

Artikel: The Shocking Scandal At The Heart of American Zen

Interview met Pema Chodron

Sex Scandal Has U.S. Buddhists Looking Within

My Marriage to Chögyam Trungpa

2 thoughts on “Kijk: “In the Name of Enlightenment – Sex Scandal in Religion”

  1. The problem with sexual abuse is that you lose your defensie mechanism and your safe as well as faith in the people you use to trust so it mixes up your karma so you end up confusen and depressed but also the offender has a closed end and a victory where you always suffer löss and an unfinshed ending because it is never satisfying being a victim where as the offender cannot be interested in the victim just his perverted goal so it is painful psychologically too because he is showing his evil and your body has lost its protection so your mind splits in schock at anothers ill will and auw over inability to resolve the issue doen to you

    Its horrible and i cannot express more than this that such masters spread Dharma not to be mixed with abuse

Leave a Reply

