Een eitje

2013-10-17 13.08.54Vanochtend werd ik wakker met ontzettende trek in een gekookt eitje. Dat heb je soms. Ik heb er nooit bij stil gestaan wat er allemaal voor nodig is om een gekookt ei te eten. Met het idee: Dat doe ik gewoon. Maar is het wel allemaal zo gewoon?

 

Voor alles wat er gebeurd moeten bepaalde oorzaken en omstandigheden samenkomen. Als er ook maar een detail anders is kan, zoals de film ‘The Butterfly Effect‘ laat zien, de uitkomst compleet anders zijn. (Als je de film nog niet hebt gezien raad ik je aan hem te gaan kijken, niet alleen om Ashton Kuther.) Ik ben me gaan afvragen hoe vanzelfsprekend de dingen, die ik als ‘normaal’ ervaar, eigenlijk zijn.

Om dit vraagstuk verder uit te pluizen heb ik een voor mij vanzelfsprekende situatie gekozen. Het koken van een ei. Zover ik weet is het niet zo dat als de gedachte: ik heb zin in een ei, in mijn hoofd opkomt een ei zich aangesproken voelt en plots *PING* gekookt is. Om uit te zoeken hoe het proces dan wel in elkaar steekt heb ik alle stappen op een rij gezet.

Om te beginnen met de basis.

Ik heb nodig:

  • een pan

  • een fornuis om de pan op te zetten

  • water

  • een ei

  • mezelf (of iemand anders die zo vriendelijk is voor mij een eitje te koken)

Maar natuurlijk is dat niet alles, dus ga ik bij deze de boel nog verder uitpluizen

  1. De pan

    • grondstof om de pan van te maken
    • een fabriek om die grondstoffen te verwerken tot bruikbaar materiaal
    • een fabriek om dat materiaal te transformeren tot pan
    • fabrieksarbeiders
    • etc
  2. Fornuis

    • net zoals de pan heb je grondstoffen/ fabrieken/ fabrieksarbeiders etc nodig
    • een hittebron
    • iets wat die bron voed zoals elektriciteit of gas
    • een keuken (tenzij je op vakantie bent)
    • materialen voor de keuken, fabriek/ arbeider
    • winkels voor het verkopen van de materialen
    • monteurs om alles te installeren
    • etc
  1. Water

    •  kraan
    •  loodgieter + opleiding voor loodgieters + iemand die zich geroepen voelde die opleiding te doen
    •  pijpleidingen
    •  zuiveringssysteem (de technologie daarachter, en degenen die dat ontdekt hebben)
    • waterbron
    •  etc
  2. Ei

    • een kip
    • een gezonde leefomgeving van de kip
    • eten voor de kip
    • iemand die de eieren verzameld
    • iemand die de eieren naar de winkel transporteert
    • winkel die eieren verkoopt
    • jij moet de eieren kopen
    • etc
  3. mezelf

    • moet zin hebben in eieren
    • moet weten dat ik gekookte eieren kan eten
    • moet een pan, een fornuis, eieren en water hebben of de mogelijkheid hebben daar aan te komen
    • ik moet de tijd hebben om een ei te koken
    • etc

So What?

Ik heb zo het vermoeden dat deze situatie zelfs nog ingewikkelder in elkaar zit dan ik hem nu heb uitgetypt. Dan kun je denken: oké, er zijn dus een HELEBOEL dingen voor nodig om een ei te koken. So what?
Het antwoord is denk ik niet zo moeilijk.
Als je door hebt hoeveel oorzaken en omstandigheden er nodig zijn om iets simpels als een ei koken. Bedenk je dan eens wat er allemaal voor nodig is voor alles wat er in je leven gebeurd. Oorzaken en omstandigheden moeten op een bepaalde manier bij elkaar komen om een bepaald gevolg te hebben. Dan is het misschien leuk om er eens bij stil te staan hoe bijzonder het eigenlijk is wat er elke dag met je gebeurd. Ik denk dat veel dingen ineens veel meer waardevol worden als je het op deze manier bekijkt.

Ik merk dat ik nog lang niet klaar ben met schrijven. Deel twee volgt snel!

One thought on “Een eitje

  1. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless just imagine if you added some great pictures or video clips to give your posts more, “pop”!

    Your content is excellent but with pics and videos, this website could definitely be one of the best in its niche.

    Good blog!

Leave a Reply

