Op Pad: Open dag Maitreya Instituut

Non Keye Miner

Onder de noemer spiritueel shoppen ging ik naar de open dag van het Maitreya instituut. Hoewel ik zelf al ‘uitgeshopt’ ben, mijn boeddhistische trui in feite al gevonden heb, blijf ik nieuwschierig naar wat andere scholen en tradities voor mij in petto hebben.  Maitreya instituur is verbonden aan FPMT (Foundation for the Preservation of the Mahayana Tradition) en maakt deel uit van de Gelug school. Een van de bekendste leraren van deze school is niemand minder dan Zijne Heiligheid de Dalai Lama.


Voordat ik naar Amsterdam vertrok had ik me al een beeld gevormd van hoe de dag eruit zou gaan zien. Ik was een beetje bekend met de hoofd van FPMT  Lama Zopa. Van de kleine glimpen die ik van hem heb opgevangen zou ik hem omschrijven als scherp, recht door zee en tot op het enge af. Waar na mijn mening in sommige tradities je flink in de watter word gelegd krijg je bij hem als het ware een klap in je gezicht. BAM! Hier heb je de waarheid. Succes ermee. Met die omschrijving in mijn hoofd ging ik ervan uit dat het een akelig geheel zou worden. Maar toch besloot ik te gaan.

Zodra ik binnenkwam merkte ik hoe mijn vooroordelen me in de weg kunnen staan. Iedereen was zo hartelijk, lief en open. Er was geen twijfel mogelijk dat ik, net zoals iedereen die aanwezig was, meer dan welkom was. Gedurende de dag gingen we verschillende vormen van meditatie ontdekken. Thangka tekenen, bodyscans, visualisaties alles kwam langs. Eerwaarde Kaye Miner, een Australische non die al meer dan 10 jaar werkzaam is bij Maitreya Nederland gaf ons alle nodige informatie over de cursussen. Ik moet zeggen dat ze mijn hart gestolen heeft. Ik weet niet of het helemaal gepast is om te zeggen dat ik een non een ‘tof wijf’ vind. Maar ik doe het toch. Vooral omdat het echt waar is en omdat woorden als topper, aardig, leuk, en grappig de lading simpelweg niet dekken.

 IMAG1192IMAG1194 (1)

Aan het einde van de middag kwam Geshe Sonam Ngodrup ons verblijden met een lezing. Omdat de meeste mensen niet vloeiend Tibetaans spreken werd alles gelukkig vertaald. Leraren als Geshe hebben een ‘talent’ die ik persoonlijk bijna als irritant ervaar. Namelijk antwoord geven op mijn vraag nog voordat ik de kans heb gekregen deze te stellen. Het blijft iets magisch hebben. Alles wat Geshe zei tijdens de lezing was zo helder als crystal. Hij verteld op een manier dat je eigenlijk geen vragen meer hebt en tegelijkertijd niet kan wachten om meer te horen. Gelukkig kan dat omdat Geshe vaak les geeft in Loenen, Amsterdam, Deventer, Breda en in Groningen.

IMG-20130907-WA0001

Ik had gehoopt dat ik minstens 2000 woorden zou kunnen schrijven over deze dag maar ik kwam al snel tot de conclusie dat bij mij woorden tekort schieten als ik een dag als deze moet beschrijven.  Het enige wat ik nog even kwijt wil is het volgende: Lieve mensen van het Maitreya insituut, bedankt dat jullie zo lief en gastvrij zijn. Bedankt voor deze ervaring. Bedankt voor de mooie lezing van Geshe.

Fotoimpressie van de dag

Met dank aan Netty Leleulya.
1230071_618444854862057_797780858_n 1238853_618429861530223_985697771_n IMG_5779 IMG_5792 IMG_5810 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voor meer informatie over curssusen en lezingen kijk hier

Leave a Reply

