Leer: Kwetsbaarheid

Afbeelding

bron: ted.com

Zo nu en dan verschijnt er op TED.com een filmpje waar ik niet om heen kan. Dit filmpje van Brene Brown uit 2010 is daar een goed voorbeeld van. Met deze lezing slaat zij compleet de spijker op zijn kop. Kwetsbaarheid, openheid en moed is volgens haar wat je nodig hebt om je verbonden te voelen met anderen.

Brene Brown is hoogleraar aan de universiteit van Houston. Jarenlang heeft zij onderzoek gedaan naar verbondenheid, kwetsbaarheid, moed en schaamte. Haar conclusie? De mensen die zich waardig en goed genoeg voelen zijn de mensen die kwetsbaar durven te zijn. De mensen die durven te zeggen dat ze niet perfect zijn maar daar geen big deal van maken. Het zijn de mensen die mededogen voor zichzelf hebben en zichzelf kunnen accepteren. Daarom kunnen zij ook mededogen voor andere voelen. Anderen accepteren, zegt Brown, is onmogelijk als jij jezelf niet accepteert. Als laatste noemt Brown verbondenheid. Op het moment dat jij het beeld dat je van jezelf hebt. Het beeld van wat jij bent of wat jij zou moeten zijn los kan laten en gewoon kan zijn zoals je bent. Kwetsbaar en open kunt zijn. Dan pas kun jij werkelijk verbondenheid ervaren.

Schaamte ontstaat door een angst afgezonderd te zijn, of er niet bij te horen. De basis van die schaamte is het gevoel dat je niet waardig bent. Dat je niet goed genoeg bent. We hebben met zijn allen 1001 manieren gevonden om dit gevoel van onwaardig zijn te onderdrukken. Van het verdoven van nare gevoelens tot alle controle in handen willen hebben. Maar heeft dit ooit geleid tot geluk? NEE! Wat doen wel? Volgens Brown zijn er drie dingen die je absoluut nodig hebt.

  1. Liefde. Allereerst voor jezelf, dan ook voor anderen.
  2. Dankbaarheid, voor alles wat je hebt
  3. Het vertrouwen dat jij goed genoeg bent zoals je bent.

Toen ik dit filmpje zag sprong ik echt een meter in de lucht. UEREKA! Altijd fijn om te ontdekken dat er niet een groep de monopolie op een ‘waarheid’ heeft. Zelf vind ik het een beetje eng om blind te vertrouwen op een uitspraak. Dan maakt het mij echt niet uit of iemand een hoge lama is of de Paus. Dat die wijsheid doorgegeven is via een lange overdrachtslijn is allemaal heel leuk en aardig maar ook daarmee trek je mij niet over de streep. Zeker wat geloof betreft krijg ik al snel enge sekte kriebels. Als religie, filosofie en de wetenschap op verschillende manieren, met verschillende invalshoeken tot dezelfde conclusie komen kan ik dat altijd wel waarderen. Als dat wat ik lees en leer dan ook nog eens terug te vinden is in mijn eigen ervaring ben ik helemaal blij.

Brown heeft absoluut geen boeddhistische achtergrond en komt toch tot dezelfde conclusie. In haar eigen woorden beschrijft zij wat wij fundamentele goedheid noemen. Daaruit kan ik concluderen dat fundamentele goedheid een goede term is voor iedereen die vloeiend Shambaliaans spreekt. Woorden als waardigheid en openheid zijn de woorden die precies hetzelfde betekenen en die gebruikelijker zijn voor een ieder die Nederlands wel aardig onder de knie heeft.

Leave a Reply

