Gedachten

936835_10151650918205482_2100426526_n

Ik was nog geen drie dagen terug van mijn vakantie toen er een mailtje in mijn inbox verscheen. ‘van 1 t/m 6 augustus is mijn huis vrij’. Ik schreef een mailtje terug en twee dagen later zat ik in Noord-Holland bij de zee om 5 dagen te verlichten.

Het was de tweede keer dat ik mezelf met volle overtuiging in een solitair retreat stortte. De wekker ging om 06:30, yoga, mediteren, eten, drinken, studeren en nog meer mediteren.  11 uur per dag om vriendjes te worden met mijn geest.

Het aapje vangen

Trungpa Rinpoche beschrijft de geest in zijn boek ‘The Teacup And The Skullcup‘  als een aapje. Als je begint met mediteren zijn je gedachten als een soort van losgeslagen agressieve aap. Je zet een val door stil te zitten en te doen alsof je mediteert. Het aapje wordt nieuwsgierig en komt steeds een beetje dichterbij tot hij op een bepaald moment in je val trapt. Een gigantisch net wordt om de aap gegooid en de aap stribbelt wat tegen. Soms door boos, verveeld of verdrietig te worden of door je te manipuleren. Maar je houd voet bij stuk en blijft stil zitten. Met open aandacht blijf je bij je aapje terwijl je je aandacht op je ademhaling gericht houd. Dan komt er een moment dat het aapje tot de conclusie komt dat het best fijn is om niet de hele tijd rondjes te rennen en langzaam ontspant hij zich. Hij houd op met tegenstribbelen en erkend jou als baasje. Juist dat is het moment dat jij je rol als baasje op kan geven en vriendjes kan worden met de aap. Dan wordt het spel tussen jou en jouw aapje als een dans.

Mijn opstandige aapje

Mooie theorie vind ik dat. Over het algemeen denk ik dat mevrouw aap en ik het wel met elkaar kunnen vinden maar blijkbaar is vijf dagen samen in een huisje zitten wel erg veel gevraagd. Elke keer fascineert het me weer welke gedachten er in me opkomen. De eerste laag gedachten is vaak een bepaald verhaal dat ik mezelf vaak vertel, niet bepaald een leuk, vrolijk en vriendelijk verhaal. Maar op een bepaald moment schijnt mevrouw aap door te krijgen dat ik er niet meer intrap. Vervolgens slaat de willekeurigheid toe en schrik ik soms na een half uur wakker uit een hele diepe gedachte of dagdroom. Gedachten over:

  • borsthaar, ben ik eigenlijk voor of tegen? (inclusief voorbeelden en vergelijkingen)
  • er is blijkbaar een vibrator museum in San Fran (Waarom wist ik hier niet van af en waarom ben ik er niet heel geweest toen ik er was)
  • tv, ik hou er niet van, maar stel nou dat ik later kinderen krijg, moet ik dan wel een TV kopen?
  • de buurvrouw. Ik mag haar wel. Ze is grappig. Ze praat te veel en te snel en ik vraag haar nooit meer hoe ik de supermarkt kan vinden.
  • zal ik vanavond naar het strand gaan? Heb geen bikini, maar als het donker is is het vast niet erg als ik gewoon naakt zwem. wacht nee, zand, zeewier bah.
  • misschien neem ik vandaag gewoon een uur theepauze in plaats van een half uurtje. Of misschien wel twee uur pauze tijdens het avondeten. Of allebei… hm…. keuzes.
  • is een liedje in je hoofd eigenlijk ook een gedachte?
  • waarom heb ik nu ineens ‘something happened on the way to heaven in mijn hoofd? Phil, wtf doe jij hier?

Het zijn dit soort momenten dat ik me afvraag waarom mensen überhaupt nog naar programma’s als GTST kijken. Een half uur per dag naar de TV kijken die mijn geest is en ik heb mijn dagelijkse portie drama wel weer gehad. Non-stop entertainment. Bedankt mevrouw aap, ik hou van je.

2 thoughts on “Gedachten

  1. Mijn aapje gaat ook altijd jubelen hoe goed meditatie is, en hoe ik het voortaan altijd ga doen en hoe de ideale dag er ongeveer uit zou zien (ongeveer zoals jij je solitair retreat beschrijft…). 😛

    • herkenbaar haha
      zoiets als:
      ‘woow dit mediteren gaat me nu eigenlijk best goed af. zie je? Ik denk helemaal niks. Wow echt helemaal niks, geen gedachten.. nul, noppes, nada. Ik ben echt ik heel goed bezig. ik denk dat ik dit maar vaker moet doen. Elke dag een paar uur! Want dan word mijn hoofd lekker rustig enzo.’ ?

Leave a Reply

