Leer: Woede

bron: d3cline @ deviantart

Ik ben boos, echt verschrikkelijk boos. Waar het vandaan komt? Ik heb geen idee. Hoe ik er mee om moet gaan weet ik net zo min. Het is niet dat ik specifiek boos ben op iets of iemand. Ik ben vooral boos op alles en iedereen. Op zoek naar een goed filmpje of een duidelijke tekst over het onderwerp in de boeddhistische context merk ik al snel dat zelfs de lengte van de teksten irritatie bij me opwekken. Wat moet ik met mezelf aan?


Al snel liep ik een artikel van Pema Chodron tegen het lijf. ‘The Answer to Anger & Aggression is Patience’.
Het fijne aan Pema vind ik dat ze alles zo helder opschrijft. Waardoor ik snel een ‘oooh ja’ gevoel krijg. Heel wat anders als lange verhalen over karma en klesha’s waarna ik denk: JUIST, uhm en nu? Hoewel het vooral heel erg nuttig is om de tekst zelf te lezen en naar je eigen ervaring te kijken heb ik een paar korte tips op een rijtje gezet.

Hieronder een kort lijstje met tips wat je kunt doen als je boos bent:

  • Wacht: Hoe boos je je ook voelt reageer niet meteen
  • Onderdruk je gevoelens niet
  • Wees eerlijk tegenover jezelf over hoe je je op dit moment voelt
  • Laat je gedachten los. Door iemand de schuld te geven of te bekritiseren (en je mogelijk daar weer schuldig over voelen) word je boosheid niet minder maar juist erger
  • Voel de energie in de lichaam zonder het te veranderen
  • Wees nieuwsgierig: Onderzoek je ervaring en probeer uit te zoeken wie je bent en waar deze gevoelens vandaan komen
  • Laat los, laat het gaan en ontspan
  • Wees lief voor jezelf
One thought on “Leer: Woede

  1. Soms voel ik van binnen als een kwekerij van boosheid.
    Plantage of een (op)fokkerij?

    Dan voelen de mensen om mij heen
    de bloei van mijn stralende boosheid ook.

    Missssssschien moet ik het inmaken.
    Fermenteren (uber-hip)
    en in potjes verkopen.

    Mooi etiket:
    “boosheid is (samengebalde) energie”
    100% natuurlijk

    Wat denkt u ervan?

    (Duurzaam?)

    Doen?

    A’tje

Leave a Reply

