Zien: Tulku

tulku

bron: shambhalasun.com

 In het Tibetaanse boeddhisme bestaat al 700 jaar het tulku systeem. Op jonge leeftijd worden de kinderen erkend als een reïncarnatie van boeddhistische meesters. Vanaf de jaren 70 werden er ook een aantal incarnaties in het westen ontdekt. De documentaire Tulku, geregisseerd door Gesar Mukpo vertelt het verhaal van vijf verschillende jonge mannen uit het westen die zijn erkend als Tulku.

Gesar Mukpo is de zoon van Tibetaans boeddhistische meester Chogyam Trungpa. Op zijn zevende werd hij ontdekt als Tulku maar zijn vader besloot hem niet naar een klooster in India te sturen. Gesar werkt tegenwoordig als videoclipproducent en heeft een dochtertje.

De film

In de documentaire, die in 2009 uitgebracht is, laat hij het leven van vijf jonge Tulku’s zien. Je krijgt een glimp te zien van wat het inhoud om een Tulku te zijn, hoe “Tulku zijn” deel uitmaakt van het leven van deze jonge mannen en welke worstelingen daarmee gepaard gaan. Daarnaast krijg je door middel van de verhalen te zien wat de culturele verschillen zijn tussen Tibet en Noord-Amerika. Waarmee de volgende vraag gepaard gaat: kan een Tulku systeem dat gebaseerd is op Tibetaanse ideeën en reïncarnatie wel voortbestaan in het Westen?

bron: shambhalatimes.org

Wel/geen tulku willen zijn

Via een poll op facebook heb ik lezers gevraagd wat zij zouden doen als ze erkend zouden worden als Tulku. Zouden ze naar Tibet gaan en daar in een klooster de boeddhistische leer studeren en hun rol in nemen als leider van een klooster of zouden ze liever hier blijven en een normaal leven leiden. Voor de meesten was het duidelijk: gewoon hier blijven, waarvoor ik stiekem de reden van Marcel het best vond: “Het internet in Tibet is ruk.” Daarnaast waren er ook een aantal die het niet direct een ja of nee antwoord klaar hadden. Corine zegt: “Het zou ook erg afhangen van de situatie en wat hun verwachtingen en argumenten zijn. Of ze open staan voor mijn westerse kijk op hun religie. Ik denk dat ik er wel open voor zou staan maar niet klakkeloos ja of nee zou zeggen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe een leven van een Tulku eruit ziet, dus ik zou eerst meer informatie willen.”

bron: cinespect.com

Wat vind ik?

Zelf vind ik het een mooie documentaire. De term Tulku kende ik wel maar wat het precies inhield was me niet duidelijk. Door deze film heb ik daar een beter beeld van gekregen. Daarnaast vond ik het heel bijzonder en ontroerend om te zien hoe deze jongeren omgaan met het “tulku zijn”. Ook is bij mij ook het idee gaan dagen dat het Tibetaanse boeddhisme waarschijnlijk niet te kopiëren/plakken is in onze samenleving. Ik denk dat als het boeddhisme echt wortels in onze cultuur en samenleving wil krijgen het aangepast moet worden op een manier die in overeenstemming is met ons leven en onze cultuur.

Kijken

Wil je zelf een kijkje nemen? Kijk dan op de website van de Boeddhistsche Omroep Stichting voor een samenvatting, de trailer en de film.

7 thoughts on “Zien: Tulku

  1. Ik heb de film een tijdje geleden gezien, maar na je artikel wil ik het graag nog een keer bekijken. Bijzonder!

Leave a Reply

