Let’s Talk: Boeddhistsche ouders

foto: Dana Marshall

foto: Dana Marshall

Het boeddhisme kwam eind jaren 60 naar Nederland, de eerste generatie boeddhisten worden ouder en natuurlijk hebben zij een tweede generatie voortgebracht. Maar hoeveel mensen ken je die boeddhistische ouders hebben? Ana van Heukelom vertelt hoe het is om op te groeien met boeddhistische ouders.

“Toen ik klein was merkte ik niet zo dat mijn ouders boeddhistisch waren. Natuurlijk zag ik wel veel dingen. Overal is huis hangen foto’s van de leraren van mijn ouders. Foto’s waarop ze staan in Oranje gewaden maar ook foto’s waarop de leraar netjes gehuld is in pak. De kamer naast mijn slaapkamer is ingericht als meditatiekamer. Dus ik merkte natuurlijk wel dat mijn ouders daar elke dag naartoe gingen om te zitten. In die kamer staat een schrijn met daarop een boeddhabeeld, schaaltjes met offers erin, wierook, kaarsjes en foto’s.  Als mijn ouders is de zomervakantie naar Frankrijk gingen om programma’s te volgen ging ik altijd vrolijk mee.

Gespreksstof

Waar ik vooral aan merkte dat mijn ouders misschien “anders” waren zijn de gesprekken die we aan de tafel voerden. Het leven, pijn, lijden, fundamentele goedheid, mediteren, we bespraken het allemaal. Ik werd er ook vaak aan herinnerd dat als dingen een beetje tegen zaten of als ik me onzeker voelde dat oké was, dat ik oké was en dat ik lief voor mezelf mag zijn. Dat was voor mij heel behulpzaam omdat ik op school merkte dat er een grote druk was om goed te presteren, het kan altijd beter en dat vond ik best moeilijk. Gelukkig kon ik als ik thuis kwam altijd uitpuffen en eerlijk zijn over mijn gevoelens.

Ana met haar ouders

Ana met haar ouders

Oordelen

We hadden het vroeger vaak over fundamentele goedheid, het idee dat iedereen van nature compleet en waardig is. Hierdoor heb ik geleerd om mensen niet te snel te beoordelen en om respect te hebben voor mensen en dieren.  Mensen kunnen nou eenmaal soms naar en vervelend doen maar dat maakt ze geen slechte mensen. Ik heb toch ook wel eens een rotdag? Ik ben toch ook wel eens boos? Om me heen merk ik wel dat er veel geoordeeld en veroordeeld wordt. Het moet zus en zo, of mensen horen zich op een bepaalde manier te kleden en te gedragen. Dat heb ik denk ik wel minder. Ook vind ik het belangrijk om dankbaar te zijn voor de dingen die ik heb. Mijn familie en vrienden, maar ook het eten dat ik elke dag eet. Voor het eten zeggen we vaak een recitatie. Een liedje/tekst om onze dankbaarheid te tonen. We hebben de oorspronkelijke tekst een klein beetje aangepast zodat het leuk en grappig is om te doen.

 

Kinderspel

Mijn ouders hebben me nooit gedwongen om te gaan mediteren. De groep waar mijn ouders bij mediteren hebben elk jaar een kinderdag waar ik altijd heenging. De M&M meditatie die we daar deden vond ik altijd heel erg leuk. Normaal bij het mediteren richt je de aandacht op bijvoorbeeld de ademhaling maar dat is voor een kind natuurlijk helemaal niet leuk. Dus mochten wij lekker onze aandacht richting op een snoepje, een M&M was de allereerste stap. Als we dat dan een minuut vol hadden gehouden mochten we de M&M opeten, kun je je een leukere manier van mediteren bedenken? Met mijn moeder heb ik thuis soms ook oefeningetjes gedaan. We deden wel eens “Mind in a Jar” We hadden een grote vaas met daarin water en daar mocht ik dan allemaal verschillende kleuren glittertjes in gooien en dan heel hard schudden. Na goed te schudden zetten we de vaas dan weer op tafel en keken we hoe de glittertjes naar de bodem zonken en het water weer helder werd. De chaos van de geschudde vaas moest mijn geest voorstellen. Dat is wat er normaal op een dag allemaal gebeurde in mijn hoofd. Als je dan even rustig gaat zitten dan zakt al die drukte naar beneden en word mijn geest weer rustig.

foto: Evelyn Barrett

foto: Evelyn Barrett

Nu zelf

Vanaf mijn tiende begon ik ook zelf met programma’s. De eerste was, een zomerkamp voor kinderen. Daar begonnen we elke ochtend met vijf of tien minuten mediteren maar de rest van de dag waren we vooral bezig met andere activiteiten. In het begin ging ik vooral naar Frankrijk en naar de kinderdagen omdat het mijn ouders “ding” was. Maar nu zie ik mezelf ook als boeddhist. Het maakt een gigantisch groot deel uit van mijn leven.  Ik ga elke zomer naar Frankrijk. Eerst voor suncamp en nu ook naar jongeren retreats en andere meditatieprogramma’s. Ik heb daar veel vrienden en vriendinnen gemaakt, zoveel van de leer meegekregen en zoveel fijne dingen ervaren met de groep dat ik zeker weet dat dit mijn pad is. Tegenwoordig probeer ik elke dag in ieder geval tien minuten te zitten. Het voelt goed.”

3 thoughts on “Let’s Talk: Boeddhistsche ouders

  1. Het lijkt me heerlijk om boeddhistische ouders te hebben en daardoor nooit de gewoontes van voordelen en veroordelen aangeleerd te hebben gekregen! Ik vraag me wel af hoeveel pubers van boeddhistische ouders niet vreselijk chagie worden van al dat zachtaardige gedoe (‘Wat nou, ik ben altijd okay, ik heb toch als enige van de klas nog nooit een vriendje gehad, da’s toch gewoon niet goed?!” o.i.d.), en juist het boeddhisme gaan wegduwen… Daar heeft Ana dus blijkbaar nooit last van gehad?

    • Goede vraag. Ik denk dat iedere tiener wel moeite zal hebben met zulke issues, en zich af zal zetten tegen zijn of haar ouders. Maar ik kan me ook voor stellen dat als je thuis komt, je boos, geïrriteerd of onzeker bent en je ouders je gewoon even lekker boos en geïrriteerd laten zijn in plaats van te zeggen “doe eens normaal” of “stel je niet aan” of “ach, dat komt wel goed”. Dat dat ook best fijn is.

  2. Heel herkenbaar verhaal als dochter van boeddhistische ouders. De m&m’s en de ‘pot’ zoals wij de ‘mind in a jar’ noemden.

Leave a Reply

