column: Zeven lege schaaltjes

schrijn1Begin oktober had ik ineens de herfst in mijn bol. Als een bezetene ging ik aan de slag om mijn grote herfstschoonmaak te houden. Alles uit de kastjes, een natte lap er overheen en alles weer mooi en netjes neerzetten. Dat was precies het moment dat ik het tijd vond om ook mijn schrijn wat op te leuken.

Ik had bij de kringloop twee mooie hoge glazen kandelaren gekocht, een wierookhouder had ik nog staan en ook een Boeddhabeeld stond al klaar om omringt te worden met nieuwe dingetjes. Ik had in veel schrijnen 7 kommetjes met water gezien en besloot dat het een goed idee was om die aan te schaffen. Niet omdat het moest, maar vooral omdat ik het er heel erg mooi uit vond zien. Ik was er al weken naar op zoek en begin oktober was het me eindelijk gelukt om voor een klein prijsje wat schaaltjes op de kop te tikken. Vol trots maakte ik een foto en stuurde die rond: Kijk mijn nieuwe schrijn! Als mensen mijn kamer binnen kwamen en vroegen wat het doel van de schaaltjes waren haalde ik mijn schouders op, “Als een soort van offer denk ik, het zal wel iets met vrijgevigheid te maken hebben…. Ik weet het eigenlijk niet. Maar het ziet er best mooi uit… Toch?”.

Bad luck

Daar stonden ze dan, een week lang leeg op het witte tafeltje te pronken. Tot ik op avond ineens een mailtje kreeg van David, auteur, boeddhistische leraar en een vriend van me. “Tibetanen zeggen dat het ongeluk brengt om lege offersschaaltjes op je schrijn te zetten. Het is alsof je iemand een leeg glas geeft nadat je ze gevraagd hebt of ze iets willen drinken. In feite komt het erop neer dat als je schaaltjes op je schrijn zet je ze royaal vult.”

De dag erna begon ik braaf elke ochtend na het opstaan met het vullen van de schaaltjes. De schaaltjes op een rij, ongeveer een rijstkorrel afstand van elkaar en tot de nok toe gevuld met water. Elke avond zou van af nu afgesloten worden met het leeggieten van de kommetjes en ze ondersteboven neerzetten, om vervolgens de dag erna hetzelfde ritueel weer te herhalen.

Thermoskan

Op een ochtend fietste ik naar school met mijn laptop, mijn mobiel en een thermosfles met thee in mijn tas. De collegezaal binnengekomen deed ik mijn tas open en haalde tot mijn schrik een compleet doorweekte laptop uit mijn tas. Ook mijn mobiel had de overstroming niet overleefd en mijn thermosfles was zo lek als een zeef.

Nu ben ik geen bijgelovig iemand en ik weiger toe te geven dat een of andere onzichtbare kosmische kracht ervoor heeft gezorgd dat mijn tas blank stond omdat ik niet braaf heel erg vrijgevig bent geweest met het vullen van mijn schaaltjes. Met het idee van: jij hebt de eerste week ons geen water gegeven DUS als straf laten we jouw enige kostbare eigendommen verzuipen in een liter kokend water. Stom toeval, zo zou ik het willen noemen.

Sogactiviteit

Toch besloot ik elke dag braaf de schaaltjes te vullen, want tja, je weet maar nooit. Al snel nam de schoolstress weer toe, kwamen de tentamens in zicht en vloog de discipline de deur uit. Tijdens de kerstvakantie bleven de schaaltjes verlaten en alleen gevuld op de schrijn staan wachtend tot ik weer thuis zou komen. De laatste schoolweek kwam in zicht en ook hadden niet het gewenst effect. Vanochtend werd ik wakker, keek ik naar mijn mooie tafeltje en dacht: weet je, het ziet er ook prima uit zonder die schaaltjes. Als een brave student ben ik weer eens gaan soggen. Mijn kamer schoonmaken, mijn schrijn schoonmaken en mijn schaaltjes weer terug in de kast.

 schrijn2

Wil je meer lezen over schrijnen en offers?

http://moonpointer.com/new/2011/02/significance-of-water-in-buddhism/

http://www.buddhanet.net/e-learning/history/observances.htm

http://www.khandro.net/practice_shrine.htm

2 thoughts on “column: Zeven lege schaaltjes

Leave a Reply

