Leer: Liefde en Relaties

foto: Rianne Pelleboer

foto: Rianne Pelleboer

Verliefd worden, dan doen we allemaal. Niet altijd op het moment dat het ons uitkomt. Niet altijd op de persoon die we in gedachte hadden maar het gebeurd ons allemaal. In het mahayana-boeddhisme er is er veel aandacht voor het ontwikkelen van een open hart en compassie. Zo wordt er in de leer niet alleen aandacht besteed aan vriendschap en familie maar ook aan de liefde.

Wat is liefde precies? Waarom worden we verliefd en welk effect heeft een relatie op ons? Dzongsar Khyentse Rinpoche zoekt naar de antwoorden op deze vraag tijdens de lezing die hij in april 2012 in Singapore heeft gegeven.

[http://www.youtube.com/watch?v=GqqGvb9lU7k]

Mening

Voordat ik het filmpje had bekeken twijfelde ik een beetje. Wat weet hij er nou van, dacht ik. Hij is een Rinpoche, hij heeft zijn hele leven in een klooster gezeten. Wat weet hij nou van liefde? Toen Dzongsar Khyentse Rinpoche twintig was, verhuisde hij naar London waar hij studeerde. Daar werd hij smoorverliefd op een hippie-meisje. Dit vond ik persoonlijk erg goed nieuws omdat het inhoud dat hij zelf ervaring heeft, en dus niet alleen op een analytische manier kennis heeft en omdat hij vertelde wat het met zijn gevoelens deed. Dat hij het pijnlijk vond dat zijn geliefde uitgebreid stond te flirten met anderen en met ze naar bed ging. En dat terwijl juist van hem, als boeddhistische leraar, verwacht wordt dat hij geen gehechtheid heeft. Dit sprak mij aan omdat het laat zien dat hij in feite ook maar gewoon een mens is. Die net zo goed omver wordt gelopen door emoties.

Daarnaast koppelt hij de praktijk ook aan de boeddhistische leer. Wat is de visie van het boeddhisme? Hij haalt voorbeelden van films naar voren. Het typische romantische komedie scenario waar altijd een element van worsteling en falen aanwezig moet zijn. Als alles van een leien dakje gaat dan is het niet interessant. Er is altijd sprake van miscommunicatie die net zoals in films vaak leidt tot worstelingen. Veel aandacht wordt er besteed aan gehechtheid en onzekerheid tijdens deze lezing. Rinpoche zegt dat we altijd op zoek zijn naar bevestiging. We willen om het half uur een sms’je om zeker te weten dat hij van je houdt. We willen een ring om onze vinger zodat we aan iedereen kunnen laten zien dat hij van ons houd. We willen een contract met daarop een krabbeltje zodat we dan zeker weten dat alles goed is en we voor altijd gelukkig zijn. Maar in feite hebben we geen controle en of we willen of niet relaties gaan over.

Zelf vindt ik het een interessante lezing maar ben ik het niet eens met alles wat er gezegd is. Niet omdat ik het niet wil geloven maar omdat het op dit moment niet bij mijn ervaring aansluit. Voor mij in ieder geval een goed moment om er eens over na te denken. Klopt dit voor mij? En net zo goed stel ik dezelfde vraag aan jullie. Slaat deze lezing aan bij jullie ervaring?

Wie?

Dzongsar Khyentse Rinpoche (1961) Buthan. Tibetaans Boeddhisme. Boeddhistisch leraar, auteur en regisseur. Toen hij zeven jaar oud was werd hij erkend als de incarnatie van een hoge lama en werd hoofd van een klooster in Oost-Tibet.. Tegenwoordig heeft hij meditatiecentra in Tibet, India, Buthan, Australie, de VS en Canada en reist hij de hele wereld over om lezingen te geven. [Meer weten] [Boeken][Films]

2 thoughts on “Leer: Liefde en Relaties

  1. Dit wilde ik nou net niet horen. Ik heb de docu gekeken, en het was zeer confronterend, maar aan de andere kant ook heel fijn, om je te realiseren dat het zinloos is om bevestiging te zoeken in relaties. Mooi! De eerste keer dat ik een duidelijk beeld krijg over liefde in boeddhisme. dankje!

  2. Pingback: BYN Utrecht – l’amour | Bodhi Cheetah

Leave a Reply

