Let’s Talk: wel/geen Boeddhist

rutger1

Foto: Rianne Pelleboer

 

Op een dag kom je het boeddhisme tegen. Je gaat mediteren, volgt cursussen en misschien heb je op een bepaald moment het gevoel dat je gevonden hebt waar je altijd naar zocht. Op dat moment neem je toevlucht en ben en blijf je voor altijd boeddhist, toch? Dat alles niet zo zwart/wit is blijkt uit het verhaal van Rutger Wessels. Een aantal jaar geleden besloot hij toevlucht te nemen, toch kwam hij dingen tegen waarvan de haren in zijn nek rechtop gingen staan en nam de rol van het boeddhisme in zijn leven geleidelijk een andere rol in.

Rutger was 19 toen hij zich voor het boeddhisme begon te interesseren. Hij had het boek “De Kunst van het geluk” van de Dalai Lama gretig doorgebladerd en wilde meer weten over wat hij in de boek gelezen had. “Het boek was echt een eye-opener voor me” vertelt hij. “Tot die tijd dacht ik dat geluk vooral om ‘mij’ draaide, maar door het boek kwam ik tot het inzicht dat dit lang niet altijd zo werkt. Ik besefte me dat bezig zijn met het geluk van anderen veel meer voldoening geeft.”

 Van nature goed

Over de vraag wat hij precies mooi vindt aan het boeddhisme hoeft hij geen seconde na te denken. “De bewuste manier van leven. Aandachtig aanwezig zijn, zodat het leven niet aan je voorbij vliegt.” Maar het mooiste vindt Rutger het positieve mensbeeld. Het feit dat mensen van nature goed worden beschouwd. “Dat vind ik een fantastisch en basaal uitgangsprincipe.” zegt hij glunderend.

61879_339595352815121_1854558450_n

Aan het werk in Frankrijk                        foto: Zane Edwards

Om zich verder te verdiepen pakte hij zijn tassen en vertrok hij naar Frankrijk om te werken op een boeddhistisch meditatiecentrum. Elke dag zwoegen in de tuin in de brandende zon om groente en fruit te verbouwen voor het centrum. Dagelijks mediteerde hij ’s ochtend en ’s avonds en kreeg hij lezingen van de leraren die aanwezig waren op het land. Na een half jaar besloot hij dat het tijd was om toevlucht te nemen. “Destijds was het voor mij een uiting van mijn vertrouwen en diende het denk ik ook altijd als stok achter de deur zodat je niet bij de eerste de beste tegenslag stopt met ‘boeddhist zijn’. Voor mij was het een uiting van vertrouwen dat het boeddhisme iets is dat goed voor je is en dat je de rest van je leven dit als uitgangspunt wilt nemen. Toevlucht nemen betekent voor mij niet dat je alle leringen vervolgens direct aan moet nemen en dat je bijvoorbeeld in reïncarnatie en karma moet geloven. Je kunt naar mijn idee ook een kritische en twijfelende boeddhist zijn.”

 Verzet

Twijfels had hij, heel veel. Ik vraag hem of er dingen waren waar hij moeite mee had en hij begint hard te lachen. “Waar had ik GEEN moeite mee?!” Alleen het mediteren bleek voor hem al een groot obstakel. “Na een aantal minuten worden mijn ogen zwaar en begint de strijd tegen de slaap. Ik heb meerdere leraren om advies gevraagd, alles opgevolgd, maar beter is het nooit geworden. Ook is het voor mij nog steeds ongelofelijk dat mensen langer dan een half uur stil kunnen zitten zonder dat hun voet afsterft.” Ook de rituelen zoals buigen naar de schrijn, Boeddhabeelden, dharmaboeken altijd op de hoogste plank en zeker niet op de vloer gaven hem kriebels. “Een Boeddhistisch boek op de hoogste plank van de kast waar nooit naar omgekeken wordt vindt ik minder respectvol dan een boeddhabeeldje op de grond met mooie bloemen eromheen waar aandacht aan wordt besteed. Tegen dit soort dingen heb ik me altijd verzet.

Anne, Tracy en Rutger na de toevluchtsceremonie

Anne, Tracy en Rutger na de toevluchtsceremonie

Om te zorgen dat zijn hart geen moordkuil werd zocht hij vrienden op om zijn frustraties te uiten. “Het bespreekbaar maken van je vragen, twijfels en kritiek is voor mij zeer belangrijk en het is fijn dat hier binnen boeddhistische kringen vaak ruimte voor is. Verder vindt ik het soms ook wel leuk om een klein beetje te provoceren. Om het vorige voorbeeld nog even aan te halen, ik kon het soms niet laten om expres een boeddhistisch boek op de grond neer te leggen waar anderen bij waren. Op die manier hoopte ik de discussie op gang te krijgen, ik kan er niet tegen als mensen dingen klakkeloos aannemen.”

 Op de achtergrond

Langzaamaan verdween het boeddhisme voor Rutger steeds verder naar de achtergrond. Meditatiekussen en schrijn liggen in een hoekje van de kast en mediteren doet hij nog nauwelijks. Ook de boeken staan te verstoffen op de bovenste plank. “Toch zijn mijn normen en waarden en mijn visie op het leven grotendeels afkomstig van het Boeddhisme. Het is een fundament geworden van waaruit ik leef.”

Tevredener mens

Of hij zich nog een boeddhist voelt? “Niet meer. Ik probeer te leven vanuit boeddhistische principes en er is een kans dat ik mezelf ooit wel weer als boeddhist zou betitelen, maar ik ben geen praktiserend boeddhist meer.” Vooral het idee dat meditatie goed voor iedereen is roept bij Rutger weerstand op. “Ik zou het er mee eens zijn als hierachter een ‘mits’ kwam in plaats van een punt. Er is geen enkele boeddhist geweest die ooit tegen mij gezegd heeft: ‘Misschien is meditatie niet iets voor jou, probeer gerust wat anders’. Soms lijkt het alsof die mogelijkheid niet bestaat binnen het boeddhisme.” De ontdekking dat de manier die hem voorgedragen werd niet ZIJN manier is heeft hem veel gebracht zegt hij zelf.  “Ik ben een tevredener mens in alle opzichten.”

3 thoughts on “Let’s Talk: wel/geen Boeddhist

Leave a Reply

